Nu har Pantone Color Institute utnämnt Årets färg 2018 och ultraviolett är färgen som ersätter 2017 års gröna färg, Greenery. Med en mer exakt benämning heter Årets färg 2018 PANTONE 18–3838 Ultra Violet.

Årets färg 2018 påverkar designvärlden

Varje är utser Pantone Color Institute Årets färg inom design och layout. Och man tillkännager årets färg i precis samma högtidliga stil som när Svenska akademien utser årets Nobelpristagare. Och på samma vördnadsfulla sätt som när kulturvärlden mottar vinnaren av Nobelpriset i litteratur, tar designvärlden emot utmärkelsen av Årets Färg. Det brukar inte dröja många dagar innan man kan se exempel på hur utnämningen av Årets färg påverkar valet av färgnyans i olika layouter och design.

Årets färg 2017, Greenery skulle spegla det ekologiska och naturliga. Självklart finns det också en motivering till varför just ultraviolett blev årets färg 2018 och man beskriver färgen som uppfinningsfull och fantasifull. Ultraviolett lyser vägen till vad som kommer att hända.

”Årets färg 2018 är en dramatiskt provocerande och tankeväckande lila nyans. PANTONE 18–3838 Ultra Violet kommunicerar originalitet, uppfinningsrikedom och visionärt tänkande som pekar mot framtiden”

Ultraviolett är en komplex och kontemplativ färg som för tankarna till kosmos mysterier, av vad som ligger i framtiden, och upptäckterna bortom var vi är nu. Den stora, oändliga natthimlen är symbolisk för vad som är möjligt och fortsätter att inspirera lusten att resa mot en värld bortom vår egen.

Det finns självklart massor med andra som också utnämner årets färg, främst inom mode och heminredningsbranschen. Ingen annan har utnämnt ultraviolett/lila till årets färg 2018, så det ska bli spännande att se om Pantone lyckats känna av trenderna rätt den här gången.

Årets färg 2018 ultraviolett

Ultraviolett/lila – en andlig färg

Olika lila/ultravioletta nyanser har ofta använts i populärkulturen som ett slags anti-färg som visat på okonventionalitet och konstnärlig glans. Musikaliska ikoner Prince, David Bowie och Jimi Hendrix har alla använt lila nyanser som personliga uttryck för individualitet och originalitet. Tanken med Årets färg 2018 är att den ska stimulera individer att sätta sitt eget avtryck på jorden och att flytta de kreativa gränserna framåt.

Historiskt har lila/ultraviolett alltid haft en mystisk eller andlig aura omkring sig. Färgen är ofta förknippad med mindfulness, ett sätt att leva i större medvetenhet om sig själv i nuet i dagens överstimulerade värld. Användningen av lila-tonad belysning i meditationsrum och på andra samlingsplatser ger energi till de som samlas där och inspirerar till gemenskap.

Om årets färg 2018 – PANTONE 18–3838 Ultraviolett

Laurie Pressman, Vice President för Pantone Color Institute säger så här om Årets färg.

”Årets Pantone-färg har kommit att betyda så mycket mer än” vad trender ”i designens värld. Det är verkligen en återspegling av vad som behövs i vår värld idag. ”

Individer runt om i världen blir allt mer medvetna och fascinerade av färg och inser vilken förmåga färger kan ha för att förmedla djupa budskap och meningar. På samma sätt kan designers och varumärken använda färger för att inspirera och påverka.

Pantone logo

Vad är Pantone?

Pantone är ett amerikanskt företag som skapar färgsystem. Eftersom alla upplever färger olika behövdes det ett sätt att beskriva färger som är lika för alla. Pantone skapade färgkartor för tryck på olika material och har med åren blivit standard för dekorfärger inom den grafiska branschen. Pantones färgkartor har utvecklats till att omfatta även mode, inredning, arkitektur och andra branscher.

Färgkartorna beskriver varje färg med ett unikt namn och nummer som även brukar benämnas som PMS-färger. PMS står för Pantone Matching Systems. Det finns olika färgkartor och benämningar på färger beroende på vilket material färgerna ska tryckas på. Den vanligaste färgkartan, som också brukar användas i grafiska manualer, är Pantone Solid Coated.

Pantone Color InstitutePantone Color Institute

Pantone Color Institute är en konsultverksamhet inom Pantone som förutspår globala färgtrender. De fungerar som rådgivare kring färger åt företag som arbetar med varumärkesidentitet och produktutveckling, för applikation och integration av färg som en strategisk tillgång. Pantone Color Institute samarbetar med globala varumärken för att utnyttja kraften, psykologin och känslan av färger i företagens designstrategier.

Vill du veta mer om trender kring färger kan du besöka Pantone Color Institutes hemsida.

Vill du lära dig mer om färghantering i grafisk produktion?

Share This