Idag kommer Google att introducera ett annonsfilter i webbläsaren Google Chrome. Eftersom 60% av alla som surfar på webben använder Chrome kommer den här uppdateringen att påverka många. Då huvuddelen av Googles intäkter kommer från reklam är det säkert många som undrar vad Google tänker på. Ska de stoppa sin egen huvudsakliga inkomstkälla och svaret är givetvis att så inte är fallet.

Google försöker inte göra Internet till en plats fri från annonser. Det Google vill göra med Chromes annonsfilter är att sätta ett stopp för de annonser som irriterar oss mest av alla. Det finns en grupp som heter Coalition for Better Ads där bl.a. Google och Facebook ingår. De kommer att avgöra vilka annonser som är onödigt störande och vilka som inte är det. De annonsörer som visar störande reklam kommer att få en ”Ad Experience Report”. Där får de tips på hur de kan förbättra sina annonser för att inte anses som störande. De webbplatser som fortsätter visa störande reklam kan bli helt svartlistade.

Varför inför Google ett annonsfilter?

Bakgrunden till varför Chrome får ett annonsfilter är att allt fler annonsörer i sin iver att få fram budskapet mer effektivt börjat använda en rad metoder som är både påträngande och irriterande. Vem har inte svurit över nya fönster som öppnar sig och lägger sig över webbplatsen man besöker? Den typen av annonser sänker inte bara hastigheten på webbplatsen. De gör också webbplatserna svårare att använda och försämrar upplevelsen av webben bland användarna.

annonsfilter annonsblockerarePå grund av den ökade mängden av störande annonser har många börjat installera egna annonsblockerare i webbläsaren. Men de annonsblockerarna stoppar inte bara de irriterande annonserna utan alla annonser. Det drabbar hela det kommersiella ekosystemet på webben. Många webbplatser förlitar sig på annonser som en stor inkomstkälla. Om alltför många som surfar på webben då använder sig av annonsblockerare kommer annonsörerna inte längre vilja betala för en annonsplats, som ingen ser, och i slutändan får vi en webb med mindre kvalitativt innehåll.

Googles lösning är att istället för att användarna själva installerar annonsblockerare, kommer Chrome ha ett annonsfilter som bara tar bort de annonser som är onödigt påträngande. Det kan handla om annonser som poppar upp ovanpå sidan, filmer som spelar igång automatiskt och liknande. Man hoppas att den här uppdateringen i slutändan kommer att gynna både annonsörer, webbplatser och framförallt de som surfar på webben.

Vill du fortfarande bli utsatt för irriterande annonser kan du så klart fortfarande använda Firefox, Safari, Edge eller någon annan webbläsare. Mmen eftersom Chrome är så dominerande kommer troligen de annonser som varit extra störande till slut självsanera bort sig från webben så att du slipper se dom oavsett vilken webbläsare du använder.

Vill du veta mer Chromes annonsfilter – läs på Googles blog Chromium

Share This