Välj en sida

Om du försöker marknadsföra din webbplats på Facebook har du säkert upptäckt en del förändringar den senaste tiden. Du har kanske läst att Facebooks algoritmer har uppdaterats för vilket innehåll som ska visas i tidslinjen? Inlägg från företag och nyhetsmedia kommer vara mindre viktigt på Facebook till förmån för meddelanden från personliga kontakter som släkt och vänner. Frågan är vad det här betyder för oss som vill få besökare från Facebook till webbplatsen.

Den 11 januari gick Facebook CEO, Mark Zuckerberg ut med ett meddelande där det stod att man hade uppmärksammat att användarna på Facebook hade börjat tycka att innehåll med marknadsföring börjat tränga ut det personliga innehållet. Användarna på Facebook vill se innehåll från släkt och vänner istället för nyheter och företag som marknadsför produkter och tjänster. Därför har Facebooks algoritm uppdaterats så att inlägg från vänner, familj och grupper blivit viktigare och innehåll från företag och media blivit mindre viktigt. Frågan är hur det här har påverkat oss som marknadsför vårt företag på Facebook.

Precis som Google avslöjar inte Facebook exakt vad de ändrat i sina algoritmer utan man berättar bara huvudsyftet med förändringarna och sen får vi försöka anpassa oss efter de nya förutsättningar som råder. Så frågan är hur de här förändringarna hittills slagit igenom.

Förändringar i Facebooks algoritmer – har det påverkat din räckvidd?

Det är svårt att exakt säga hur mycket räckvidden för företag och varumärken minskat. Men det man kan mäta säger i alla fall att en viss minskning skett. Tittar man på trafiken till olika webbplatser ser det ut som att andelen trafik från Google ökat och minskat från Facebook. Minskningen är störst för inlägg som inte skapat så mycket interaktion från läsarna. Det är alltså ännu viktigare än tidigare för företag att skapa inlägg som kommenteras och delas om man vill få stor spridning.

För att göra det ännu svårare för oss att se hur mycket förändringarna påverkat har Facebook också ändrat hur de mäter och presenterar sökresultaten. Det gör det extra svårt att veta hur mycket förändringarna i Facebooks algoritmer påverkat oss. Enklast är troligen att titta på statistik för den egna sidan och se om trafiken från Facebook minskat. Hur mycket webbplatsen påverkas beror på hur stor andel av trafiken till webbplatsen som tidigare kommit från Facebook.

Det är lika för alla

Tänk på att den här förändringen drabbar alla andra också. Alla företag och varumärken påverkas av förändringarna i Facebooks algoritmer. Men du kan påverka hur mycket just ditt företag drabbas. Innehåll med hög kvalitet och innehåll som skapar engagemang är en bra strategi. Om besökarna på din Facebook-sida delar och kommenterar inläggen kommer Facebook troligen att visa dina inlägg för fler. Och du kan så klart annonsera på Facebook. Det är inte så dyrt och ökar räckvidden för ditt innehåll.

Troligen är det lite för tidigt att utvärdera hur mycket förändringarna i Facebooks algoritmer egentligen kommer att påverka oss. Men säkert är att företag och varumärken kommer att synas mindre i Facebook-flödet. Hur mycket mindre är osäkert, för Facebook måste ändå fortsätta generera intäkter. Vi får försöka bli ännu bättre på att skapa innehåll på Facebook som engagerar så att vi behåller vår räckvidd så gott vi kan. Facebook kommer fortfarande och lång tid framöver vara ett viktigt, kanske det viktigaste, sociala medie att finnas på för de flesta företag och varumärken.

Sammanfattning – så gör vi

Om betydelsen från Facebook minskar kommer betydelsen från sökmotorer och andra sociala medier istället att öka. Vi kan öka och förbättra vår närvaro där istället. Det bästa sättet att ersätta tappad trafik från Facebook är troligen att vässa sin egen SEO-strategi. Många finns på internet för att leta efter information och hittar de inte information om en produkt, verksamhet eller tjänst på Facebook kommer man istället att söka efter det på Google. Det blir ännu viktigare än tidigare att synas i sökmotorerna. Lägg ner tid på att skapa ett så bra innehåll du kan på den egna webbplatsen. Då kommer din webbplats att få de besökare den förtjänar, oavsett vad Facebook gör med sina algoritmer. Tänk också på att ha tålamod. Det tar tid innan förändringar slår igenom.


Vill du lära dig mer om Sociala Medier?

Vi har kurser både i klassrum och på distans

Sociala Medier Grund distanskurs

Sociala Medier Praktisk klassrumskurs

Sociala Medier Strategier klassrumskurs