Distansskolan.se

Kurs Webbredaktör Master Distans

Lär dig arbeta med företagets webbsida och som Webbredaktör med en distanskurs i egen takt.

Dela och tipsa om distanskurs Webbredaktör Master

Det här kommer du att lära dig

Den här kursen går ut på att lära dig arbeta med förtagets webbsida. Du kommer lära dig installera WordPress från grunden till att bygga en helt klar webbsida, handkoda i HTML, sökmotoroptimering, skriva för webben, sociala medier, digitalannonsering, nyhetsbrev, läsa statistik med Google Analytics, skapa tillgänglighetsanpassade PDF:er samt videoredigering i Photoshop.

Kursinnehåll

INTRODUKTION TILL HEMSIDOR OCH INLEDNING

  • En webbredaktörs roll är att skapa och underhålla en webbplats.
  • En webbplats är en uppsättning av sidor som är kopplade till varandra.
  • För att skapa en webbplats behöver du ett domännamn och webbhotell.
  • Det finns många olika program och CMS-system som du kan använda för att skapa en webbplats.
  • UX- och UI-design handlar om att skapa användarvänliga och funktionella webbplatser.

LAG OCH RÄTT PÅ INTERNET

  • Det finns flera lagar som gäller för webbplatser, till exempel upphovsrättslagen och personuppgiftslagen.
  • Du får inte använda bilder eller text som du inte har rätt till.
  • Du måste informera dina besökare om hur du behandlar deras personuppgifter.
  • Du får inte arrangera tävlingar utan att följa reglerna i lotterilagen.

SKRIVA FÖR WEBB & DINA BESÖKARE

  • Du bör skapa unika, relevanta titlar och metataggar för dina sidor.
  • Du bör förbättra webbplatsens struktur för att göra den lättnavigerad.
  • Du bör optimera innehållet för sökmotorer.
  • Du bör skriva bättre länktext för att dina besökare ska kunna hitta din webbplats.
  • Du bör optimera din bildanvändning för att dina bilder ska laddas snabbt och synas bra i sökmotorer.
  • Du bör använda rubriktaggar på rätt sätt för att dina besökare ska kunna förstå din text.
  • Du bör tänka på rel=”nofollow” för länkar som inte är relevanta för dina besökare.

SOCIALA MEDIER FÖR FÖRETAG & ORGANISATIONER

  • Sociala medier är ett viktigt verktyg för att nå ut till dina kunder och potentiella kunder.
  • Du bör ha en strategi för hur du ska använda sociala medier.
  • Du bör skapa en närvaro på de sociala medier som är relevanta för ditt företag eller din organisation.

BILDER OCH RÖRLIGT MED ADOBE PHOTOSHOP

  • Komposition är viktigt för att bilder ska vara estetiskt tilltalande.
  • Bildens rörelseriktning kan påverka hur besökare uppfattar den.
  • Du bör optimera dina bilder för sökmotorer.
  • Du får inte fotografera allt.
  • Gränssnittet i Photoshop kan vara överväldigande.
  • Du bör lära dig hur du använder de viktigaste verktygen och paletterna.
  • Upplösning, filformat, färgläge och spara för webb är viktigt att tänka på när du arbetar med bilder för webb.
  • Beskärning, friläggning, retuschering och bildkollage är vanliga åtgärder som du kan göra med Photoshop.
  • Du kan animera bilder och video med Photoshop.

RÖRLIGA ANNONSER MED HTML5 OCH ADOBE ANIMATE

  • Animerade annonser kan vara ett effektivt sätt att fånga uppmärksamhet.
  • HTML5 och CSS3 canvas är tekniker som du kan använda för att skapa animerade annonser.
  • Du kan lägga till clicktags på dina annonser för att spåra hur de presterar.
  • Du kan anpassa dina annonser för Google.
  • Spara och publicera dina annonser.

DIGITAL MARKNADSFÖRING & ANNONSERING

  • Google Analytics kan hjälpa dig att samla in data om hur dina besökare använder din webbplats.
  • Google Ads är ett verktyg som du kan använda för att visa dina annonser på Googles sökmotor och andra webbplatser.
  • Annonsering på Facebook är ett effektivt sätt att nå ut till en specifik målgrupp.
  • Mailchimp är ett verktyg som du kan använda för att skicka nyhetsbrev till dina kunder och potentiella kunder.
  • Sökmotoroptimering (SEO) är en process för att förbättra din webbplatss position i sökmotorer.

WEBBSIDOR MED WORDPRESS

  • WordPress är ett populärt CMS-system som du kan använda för att skapa webbplatser.
  • WordPress-sidor är responsiva, vilket innebär att de ser bra ut på alla enheter.
  • Inlägg och sidor är de två grundläggande typerna av innehåll i WordPress.
  • Du kan arbeta med text, skapa länkar och infoga bilder i både inlägg och sidor.
  • Du kan lägga till kategorier för att organisera ditt innehåll.
  • Du kan tidinställa publicering av inlägg

Det här behöver du för att gå kursen på distans

  • En dator med internetuppkoppling
  • Adobe Photoshop, Acrobat & Animate 
  • Grundläggande kunskaper i datoranvändning

Adobe Photoshop, Acrobat & Animate kan du skaffa på Adobes hemsida. Du kan välja att betala en månadskostnad eller en årskostnad.

Utöver detta behöver du ha tillgång till följande:

  • En tid att studera varje dag
  • Ett utrymme där du kan arbeta ostört
  • En penna och ett papper för att ta anteckningar

Kursen består av videolektioner, övningar och uppgifter. Du kan arbeta i din egen takt och du har tillgång till support från lärare under hela din kursperiod.

Här är några tips för att lyckas med distanskursen:

  • Sätt upp mål för dig själv och gör en plan för hur du ska nå dem.
  • Se till att du har en tydlig struktur för dina studier.
  • Ta pauser regelbundet för att inte bli överväldigad.
  • Kontakta läraren om du har frågor eller behöver hjälp.

9.995,00 kr exkl. moms

Tipsa via e-post en vän om kursen ❤️

Om våra kursledare
Våra kursledare är erfarna och kompetenta yrkesverksamma inom design och media. De har en gedigen utbildning och lång erfarenhet av att arbeta med grafisk produktion.

Har du frågor om kursen?
info@distansskolan.se
08 406 00 30

Fler än 5 deltagare?
Ge teamet tillgång till hela vår portal. 

”Kursen Diplomerad Webbredaktör: kursen är massiv och heltäckande, smidig att genomföra och direkt praktiskt användbar för en journalist. Kursledarna är engagerade, kunniga och snabba på att svara.”

Per Lindahl

Frilansare & journalist

“Kursen Diplomerad Grafisk Formgivare: upplägget över lag! Det har varit så lärorikt att hela tiden göra allt praktiskt steg för steg. Korta filmer där man först kan titta och sen testa allt själv. Skulle det bli fel eller man inte kan är det enkelt att titta på just den filmen med det momentet igen. Jag har haft ENORM nytta av detta även i mitt jobb när jag stött på något jag inte kommit ihåg.”

Anne Werner

Grafisk formgivare

“Kursen Diplomerad Webbproducent: Jättebra med roliga och utmanande inlämningsuppgifter och jättebra att det är online så man kan gå tillbaka och kolla hur man skulle göra ;-). Mycket kompetenta och sympatiska kursledare!”

Anita Larsson

Webbproducent

“Engagerad lärare med stor kunskap som kunde förmedla kunskapen på ett enkelt sätt. Idag använder jag de kunskaper jag fick från kursen varje dag, bland annat genom att twittra flera gånger dagligen på @svt_vipatv.”

Marika Ireblad

Redaktör SVT

“Kursen Grafisk Formgivare: De korta och pedagogiska filmerna som tog en steg för steg framåt. Att jag kunde göra kursen Grafisk Design när jag själv hade tid och att man kan titta på filmerna om och om igen ifall det är något man inte har förstått. Mycket bra sätt att lära sig på :).

Elisabeth Lif Hagen

Grafisk Formgivare

“Kursen Webbredaktör: Smidigt att man kan spola tillbaka filmen när man kör fast, och titta från början igen. Ibland när jag körde fast mejlade jag iväg frågor till lärarna och då fick jag svar snabbt, det är värdefullt. Kursledarens kunskaper var utmärkta. Jag är intresserad av flera kurser och återkommer gärna igen ;-).”

frilagd

Marita Andersson

Webbredaktör

Fler kurser