Distansskolan.se

Dela din fråga med andra

Ställ din fråga i vårt forum och vi kommer att svara på den inom kort. Vi har lagt upp olika kategorier där du kan ställa din fråga men hittar du inte exakt var du ska ställa frågan kan du välja vilken som. Vi blir noterade per mail så fort det kommer in en fråga.

Forumnavigering

Bildkvalité på tryck

Citat

Hej,

Jag undrar hur jag kan göra för att få korrekt bildupplösning på bild som ska tryckas på en monter/fasadvepa (arbetar i InDesign)? Det ska enligt instruktioner vara i skala 1:1 och mellan 125-150 dpi. Bilden är i 150dpi men är enligt tryckeriet pixlig och därmed inte knivskarp, betraktar avstånd är förlåtande men gör det något om de inte är knivskarpa och hur kan jag justera detta?

Min bild har storleksinformation: 6000x4000, 14.8 MB, 150 dpi och 24 bitar.

 

Tack på förhand!

Citat

Hej Louise.

Det beror på vilken storlek som fasadvepan ska ha eller har bilden en effektiv upplösning på 150 ppi i den storleken? Kan du återkomma med vepans storlek så kan jag ge dig ett bättre svar.

Citat

Just denna är en monter och kommer vara 2940x2400mm.

Citat

Hej igen Louise.

Om din bild är 6000x4000 px, väger 14.8 MB och har upplösningen 150 dpi så kan du använda den bilden med bevarad kvalitet i ett dokument som är 1000 x 673 mm. Eftersom dokumentet är nästan 3 ggr så stort kommer den effektiva upplösningen bara vara ca 50 ppi, vilket är ganska lågt även om det på avstånd kanske kan fungera ändå.

Du skriver att bilden är lite oskarp och det kan ju bero både på upplösningen i den storleken eller på originalet. I första hand skulle jag försöka dubblera bildens upplösning. Jag har ett blogginlägg på vår hemsida som visar hur man kan förstora bilder utan att förlora alltför mycket skärpa. Man kan göra det direkt i Photoshop, men resultatet blir ännu bättre om du gör det i Adobe Bridge som jag också beskriver i blogginlägget.

https://mediakurser.se/forstora-bilder-i-photoshop-och-bridge/

Ett annat sätt som jag har gjort när det inte fungerat att förstora bilder med Photoshop/Bridge är att öppna bilden i Adobe Illustrator och kalkera den där som ett foto med hög originalåtergivning. Då blir fotografiet vektorer, vilket man kan se tydligt på nära håll, men på lite avstånd upplever man att skärpan bevaras.

Om du vill testa det så gör du så här:

  1. Öppna bilden i Illustrator och klicka på den för att markera.
  2. Välj Fönster > Bildkalkering.
  3. Gör dina inställningar tills du får ett bra resultat.
  4. Spara bilden i ett vektorformat, t.ex. ai eller pdf.

Lycka till och hör av dig igen om du har fler frågor.

Louise har reagerat på detta inlägg.
Louise
Senaste foruminläggen
Text och loggor lodrätt - vilket …Hejsan. Jag skulle nog säga att det känns mest logiskt med uppi … Läs mer
Bildkvalité på tryckHej igen Louise. Om din bild är 6000x4000 px, väger 14.8 MB och … Läs mer
Premier pro: skapa ett nytt proje …Hej Julia. Inga frågor är för enkla 🙂 Med det nya arbetssättet i … Läs mer
Varför kan jag inte ladda ner övn …Hej Angelica. Prova nu så ska du kunna ladda ner dom. Hör av dig i … Läs mer
Länka om bilder från ett cc bibli …Hej Catrin. Du måste ju i och för sig inte ha bilderna länkade … Läs mer
Problem med att tillgänglighetsan …Tack Richard! Ska försöka få kunden att designa om men de har viss … Läs mer