Distansskolan.se

Dela din fråga med andra

Ställ din fråga i vårt forum och vi kommer att svara på den inom kort. Vi har lagt upp olika kategorier där du kan ställa din fråga men hittar du inte exakt var du ska ställa frågan kan du välja vilken som. Vi blir noterade per mail så fort det kommer in en fråga.

Forumnavigering

Problem med att tillgänglighetsanpassa tabeller

Citat

Hej, jag har en kund som har gjort sin egen hållbarhetsrapport i InDesign. De behöver min hjälp med tillgänglighetsanpassningen – främst med att ställa in tabellernas rubrik- och dataceller rätt i Acrobat. I rapporten finns nästan 40 olika tabeller och det har funkat bra med de flesta men nu har jag stött på patrull. Det är en liggande layout med två kolumner (textblock) som innehåller en tabell som fortsätter från en kolumn till nästa, och vidare till följande sida. Såhär ser det ut i InDesign (Jag är medveten om att det inte är en ideal tabelldesign, med ihopslagna celler och multipla rubrikrader, men det kan jag inte göra något åt tyvärr.)

När jag har exporterat filen och öppnar tabellredigeraren i Acrobat Pro känner den inte av de rätta cellerna utan slår ihop den sista tabellkolumnen från vänster sida med alla tabellkolumner på höger sida till en lång cell, såhär. På följande sida blir det dock rätt och den hittar alla celler, såhär.

Jag har provat att justera tabellen i InDesign och delat upp den så att den ligger i tre separata block som inte är ihoplänkade men då kände inte Acrobat av någon tabell alls.

Vet inte hur jag ska fortsätta. Finns det något sätt i Acrobat Pro att designera cellerna rätt?

Mycket tacksam för snabb hjälp! 🙂

 

Citat
Hej Katarina.
Jag skulle nog säga att det är omöjligt att göra en tabell som är designad på det sättet tillgänglig. Det är ett vanligt problem att många layoutare skapar design med hjälp av tabeller och ofta blir det problem för tillgängligheten. Det stora problemet är att det ligger tabellrubrikrader och sammanslagna celler mitt i tabellen. Tabellrubrikrader kan bara ligga högst upp i en tabell. Det kan vara flera tabellrubrikrader, men de måste vara högst upp.
För att lösa det måste du göra om tabellen så att varje gång det kommer en rubrik (den text som är röd) så gör du en ny tabell. I InDesign kan man ändå placera tabellerna så nära varandra att det ändå ser ut som om allt hänger ihop. Men varje sån del måste vara en egen tabell. Och du måste använda tabellinställningarna i InDesign för att det ska skapas rätt taggar. Det sista du behöver göra är att redigera rubrikradernas omfång på kolumner och rader. Då borde du kunnat få till en tillgänglig (eller egentligen flera) tabell.
Mvh Richard
Katarina har reagerat på detta inlägg.
Katarina
Citat

Tack Richard! Ska försöka få kunden att designa om men de har vissa regler de måste följa om hur det ska se ut. I värsta fall får jag dela upp tabellen i flera små som du föreslår.

Stort tack för snabbt svar!!

Senaste foruminläggen
Text och loggor lodrätt - vilket …Hejsan. Jag skulle nog säga att det känns mest logiskt med uppi … Läs mer
Bildkvalité på tryckHej igen Louise. Om din bild är 6000x4000 px, väger 14.8 MB och … Läs mer
Premier pro: skapa ett nytt proje …Hej Julia. Inga frågor är för enkla 🙂 Med det nya arbetssättet i … Läs mer
Varför kan jag inte ladda ner övn …Hej Angelica. Prova nu så ska du kunna ladda ner dom. Hör av dig i … Läs mer
Länka om bilder från ett cc bibli …Hej Catrin. Du måste ju i och för sig inte ha bilderna länkade … Läs mer
Problem med att tillgänglighetsan …Tack Richard! Ska försöka få kunden att designa om men de har viss … Läs mer