Distansskolan.se

Dela din fråga med andra

Ställ din fråga i vårt forum och vi kommer att svara på den inom kort. Vi har lagt upp olika kategorier där du kan ställa din fråga men hittar du inte exakt var du ska ställa frågan kan du välja vilken som. Vi blir noterade per mail så fort det kommer in en fråga.

Forumnavigering

Ändra format på många bilder

Citat

Hejsan,

Jag har ett litet problem, vi har cirka 1600st högupplösta jättefina produktbilder i rektangulärt format i diverse olika storlekar. För att kunna använda dom i vår webshop måste de vara fyrkantiga... min tanke är att ändra arbetsytan så alla blir 1:1 och därefter beskära de som behövs manuellt, det är inte speciellt många.

Men hur gör jag för att slippa ändra dom en och en?

Jag har försökt göra ett funktionsmakro där jag kopierade bredden (som är det största måttet) till höjden, men Photoshop förstod inte att den skulle kopiera, utan la då den höjden på alla bilder i funktionsmakrot. Som exempel, en del bilder är 3442x2995, andra 3876x2584... och jag vill ju att den första ska bli 3442x3442 och den andra 3876x3876.

Finns det någon smart lösning eller är det bara att sätta igång och knacka?

Mvh Camilla

Citat

Hej.

Jag är på resande fot och har inte tillgång till Photoshop så att jag kan testa det här. Men det jag skulle föreslå är att du gör ett funktionsmakro och använder beskärningsverktyget för att göra bilderna i rätt storlek. Där ställer du in verktyget på Proportion och väljer 1:1. Då kommer Photoshop beskära alla bilder som kvadrater, men inte ändra på pixelmåtten på ena ledden. Då bör det bli som du vill att det ska vara olika stora bilder, men alltid kvadrater. Det som kan bli lite fel är ju att Photoshop beskär bilden där man inte vill att beskärningen ska ske, motivet är kanske inte alltid i mitten.

Efter det kan du göra en Droplet under Arkiv >> Automatisera >> Skapa Droplet. Då kan du dra och släppa bilder på dropletten och då öppnar Photoshop bilderna och beskär automatiskt. Det som kräver lite tester för dropletten är att man måste bygga in vad Photoshop ska göra om färgprofilerna inte är samma i bilden som i Photoshop (för de stannar funktionsmakrot) och var Dropletten ska spara bilderna som är klara. Men om man kan bygga in det i funktionsmakrot så kan du i princip bara släppa alla 1600 bilder på dropletten och låta Photoshop jobba på. Men som sagt, det kräver lite testande så att makrot inte stannar mitt i.

Citat

Utmaningen är att det är många av bilderna där produkten fyller bilden bredd-mässigt, och då blir det ju knas när manbeskär. Det var därför jag var inne på att utöka arbetsytan, för att slippa den ofrivilliga beskärningen.

Dock funderar jag på att göra som du säger med en Droplet, och ändra bilderna i grupper beroende på vilken storlek dom har, de flesta ligger ju i grupper med typ 100-300 bilder som delar storlek eller vad man ska säga. Då kan jag sortera i Utforskaren på bildens storlek och sen ta några i taget. Droplet var en nyhet för mig 🙂

Senaste foruminläggen
Text och loggor lodrätt - vilket …Hejsan. Jag skulle nog säga att det känns mest logiskt med uppi … Läs mer
Bildkvalité på tryckHej igen Louise. Om din bild är 6000x4000 px, väger 14.8 MB och … Läs mer
Premier pro: skapa ett nytt proje …Hej Julia. Inga frågor är för enkla 🙂 Med det nya arbetssättet i … Läs mer
Varför kan jag inte ladda ner övn …Hej Angelica. Prova nu så ska du kunna ladda ner dom. Hör av dig i … Läs mer
Länka om bilder från ett cc bibli …Hej Catrin. Du måste ju i och för sig inte ha bilderna länkade … Läs mer
Problem med att tillgänglighetsan …Tack Richard! Ska försöka få kunden att designa om men de har viss … Läs mer