Distansskolan.se

Dela din fråga med andra

Ställ din fråga i vårt forum och vi kommer att svara på den inom kort. Vi har lagt upp olika kategorier där du kan ställa din fråga men hittar du inte exakt var du ska ställa frågan kan du välja vilken som. Vi blir noterade per mail så fort det kommer in en fråga.

Forumnavigering

Hur separerar jag lager?

Citat

Hej, Jag har fått en mall i InDesign där både bilder och texter ligger i samma lager. Kan jag "separera" det så det blir olika lager? Eller måste jag göra om allt?

Tack!

/Pia

Citat

Hej Pia.

Du behöver öppna panelen Lager och göra ett nytt lager genom att klicka på plus-tecknet (längst ner i panelen, bredvid papperskorgen). Man kan döpa om lager genom att dubbelklicka ovanpå namnen i lagerpanelen. Efter det markerar du det du vill flytta till ett annat lager i dokumentet. Lägg märke till att kvadraten till höger om lagrets namn blir fylld med en färg så fort du markerar något i dokumentet. För att flytta tar du den färgade rutan på lagret och drar upp till den tomma rutan i det andra lagret. När det som är markerat har blivit flyttat kan du se det för att rutan på lagret blir fylld med lagrets färg. Jag tror att du kan se allt det här på grundkursens sista avsnitt. Där finns det en film som heter Lager där jag visar hur du ska göra.

https://distansskolan.se/kurs/adobe-indesign-grund/lektion/avsnitt-4-flersidiga-dokument/avsnitt/lager-5/

 

Senaste foruminläggen
Text och loggor lodrätt - vilket …Hejsan. Jag skulle nog säga att det känns mest logiskt med uppi … Läs mer
Bildkvalité på tryckHej igen Louise. Om din bild är 6000x4000 px, väger 14.8 MB och … Läs mer
Premier pro: skapa ett nytt proje …Hej Julia. Inga frågor är för enkla 🙂 Med det nya arbetssättet i … Läs mer
Varför kan jag inte ladda ner övn …Hej Angelica. Prova nu så ska du kunna ladda ner dom. Hör av dig i … Läs mer
Länka om bilder från ett cc bibli …Hej Catrin. Du måste ju i och för sig inte ha bilderna länkade … Läs mer
Problem med att tillgänglighetsan …Tack Richard! Ska försöka få kunden att designa om men de har viss … Läs mer