Distansskolan.se

Dela din fråga med andra

Ställ din fråga i vårt forum och vi kommer att svara på den inom kort. Vi har lagt upp olika kategorier där du kan ställa din fråga men hittar du inte exakt var du ska ställa frågan kan du välja vilken som. Vi blir noterade per mail så fort det kommer in en fråga.

Forumnavigering

Indesign bokproduktion kapitelrubriker

Citat

Hej

Verkar vara först här. Jag har precis börjat följa kursen bokproduktion i Indesign och har kommit till Kapitelrubriker. Här ser inte texten i övningsmaterialet likadant ut som i kursfilmen. I övningsmaterialets worddokument tycks rubrikerna redan vara formaterade, i alla fall delvis. Jag fastnar här och lyckas inte få till ett styckeformat baserat på två teckenformat. Om det har att göra med att texten skiljer sig från filmen eller om det beror på något annat vet jag inte. Men eftersom jag såg att film och övningstext är olika så tänkte jag börja med att reda ut det.

Hoppas på snabbt svar så jag kan komma vidare.

hälsn.

Katarina

 

Citat
Hej Katarina.
Det är samma Word-dokument som jag använde. Jag tror att den lilla detalj som du missat är att jag manuellt ersatte styckebrytningen med en mjuk radbrytning i alla kapitelrubriker efter att jag hade monterat in texten från Word. Jag använde Sök och Ersätt och letade upp alla kapitelrubriker och tryckte Skift+Enter efter kapitelnumret. Titta ungefär 4 min in i filmen om kapitelrubriker så ser du hur jag gjorde.
Hör av dig igen om du ändå inte lyckas gå vidare.
Mvh Richard
Citat

Tack för snabbt svar. I den text som jag monterat ser kapitelrubriken ut så här:

Kapitel 1 

Herr Fogg skaffar sig en ny betjänt 

 

Alltså på två rader, utan bindestreck och med versalgemen. I filmen utgår ju du från en rad, bindestreck och versaler. Det är här jag börjar gå vilse.

 

/K

Citat

Hej igen.

OK, då förstår jag. Jag har nog gjort en Sök/Ersätt för bindestreck och versalerna i förväg för att bespara den som ska göra uppgiften det monotona arbetet som i princip är ca 100 manuella ersättningar. Så du behöver inte göra den biten. Jag ville ändå visa ett problem som man ibland råkar ut för och hur man behöver göra för att lösa det.

Om du sätter på dolda tecken i Textmenyn >> Visa dolda tecken så kan du se att varje rad är två stycken. Det du behöver göra är att backa upp texten manuellt genom att sätta textmarkören i början på den andra raden och trycka på Backstegstangenten och sen göra en mjuk radbrytning med Skift + Enter. Det behöver du göra manuellt på alla kapitelrubriker. På så sätt blir rubriken ett enda stycke som du kan styra med ett styckeformat och varje rad med separata teckenformat.

Mvh Richard

Senaste foruminläggen
Text och loggor lodrätt - vilket …Hejsan. Jag skulle nog säga att det känns mest logiskt med uppi … Läs mer
Bildkvalité på tryckHej igen Louise. Om din bild är 6000x4000 px, väger 14.8 MB och … Läs mer
Premier pro: skapa ett nytt proje …Hej Julia. Inga frågor är för enkla 🙂 Med det nya arbetssättet i … Läs mer
Varför kan jag inte ladda ner övn …Hej Angelica. Prova nu så ska du kunna ladda ner dom. Hör av dig i … Läs mer
Länka om bilder från ett cc bibli …Hej Catrin. Du måste ju i och för sig inte ha bilderna länkade … Läs mer
Problem med att tillgänglighetsan …Tack Richard! Ska försöka få kunden att designa om men de har viss … Läs mer