Distansskolan.se

Dela din fråga med andra

Ställ din fråga i vårt forum och vi kommer att svara på den inom kort. Vi har lagt upp olika kategorier där du kan ställa din fråga men hittar du inte exakt var du ska ställa frågan kan du välja vilken som. Vi blir noterade per mail så fort det kommer in en fråga.

Forumnavigering

Permalänk och GDPR

Citat

Hej, funderar på det här med permalänkar och GDPR. Förmodar att det är främst för bloggar det är relevant? Att ha en GDPR-sida är väl för hemsidor där personer själva kan göra inlägg och där man i någon mån uppger sitt namn eller personuppgifter? Eller måste alla hemsidor ha det?

Jag var även inne och kollade på inställningar för permalänkar för de hemsidor jag sköter i jobbet. Sidorna har standardinställning vad gäller permalänkar, och där undersidornas namn står efter domännamnet. Jag förmodar därför att rekommendationen om ändring av inställning från "dag och namn" till "inläggsnamn" gäller främst om man har en blogg?

 

/Helena

Citat

Hej igen. Man bör nog ha en sida för integritetspolicy oavsett om man har en blogg eller inte. Om man inte samlar in någon personlig data kan man ändå ha kvar information om hur WordPress använder cookies och förklara att ingenting sparas på webbplatsen utan bara i användarens webbläsare. Man får helt enkelt gå igenom de tips om integritetspolicy som WordPress har och ta bort allt som inte gäller den egna webbplatsen. Då kanske det bara är biten om cookies som blir kvar. Sen kan man ju alltid förklara att man inte samlar in någon persondata så vet de som undrar om det.

Permalänkarna blir ju rätt om man inte har en blogg för det är bara bloggen som anger datum. Men säg att man gör en nyhetssida där man använder bloggfunktionen, vilket många gör, kan det vara bra att ställa in permalänkarna till inläggsnamn så slipper man datum i de permalänkarna.

//Richard

Citat

Ok, tack!

Senaste foruminläggen
Text och loggor lodrätt - vilket …Hejsan. Jag skulle nog säga att det känns mest logiskt med uppi … Läs mer
Bildkvalité på tryckHej igen Louise. Om din bild är 6000x4000 px, väger 14.8 MB och … Läs mer
Premier pro: skapa ett nytt proje …Hej Julia. Inga frågor är för enkla 🙂 Med det nya arbetssättet i … Läs mer
Varför kan jag inte ladda ner övn …Hej Angelica. Prova nu så ska du kunna ladda ner dom. Hör av dig i … Läs mer
Länka om bilder från ett cc bibli …Hej Catrin. Du måste ju i och för sig inte ha bilderna länkade … Läs mer
Problem med att tillgänglighetsan …Tack Richard! Ska försöka få kunden att designa om men de har viss … Läs mer